Δημοσχάκης: Κίνδυνος διάλυσης της εργολαβίας που εκτελεί τα έργα στον κάθετο άξονα του Έβρου
Γραπτή Ερώτηση προς τον υπουργό υποδομών & μεταφορών κατέθεσε ο βουλευτής Έβρου Αναστάσιος Δημοσχάκης σχετικά με τον κίνδυνο διάλυσης της υφιστάμενης εργολαβίας που αφορά στην κατασκευή του καθέτου άξονα Αρδανίου – Μάνδρας.
Όπως αναφέρεται στην ερώτηση, οι καθυστερήσεις και οι ολιγωρίες τις κυβέρνησης όσον αφορά το ζήτημα των απαλλοτριώσεων, που είναι απαραίτητες για την αποπεράτωση του έργου, έχουν οδηγήσει το σύνολο του έργου σε αδιέξοδο.
Συγκεκριμένα οι κάτοικοι του Πορβατώνα, της Λύρας, της Ταύρης και του Σουφλίου, που έχουν διαθέσει την ιδιοκτησία τους στο Ελληνικό Δημόσιο, δεν έχουν λάβει απαντήσεις για το ζήτημα της απαλλοτρίωσης της γης τους.
Το αποτέλεσμα είναι το έργο να οδηγείται σε στασιμότητα και να κινδυνεύει να απενταχθεί από την πηγή χρηματοδότησης που είναι το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω της τοπικής περιφέρειας.
Ερωτάται ο υπουργός αν όντως η εργολαβία οδηγείται σε διάλυση, τι σημαίνει αυτό για την αποπεράτωση του έργου, ποιες θα είναι οι συνέπειες όσον αφορά την χρηματοδότησή του, καθώς και ποιες θα είναι οι συνέπειες για τους ιδιοκτήτες των εκτάσεων που έχουν παραχωρηθεί στο Ελληνικό Δημόσιο, χωρίς ακόμη να αποζημιωθούν.
Η ερώτηση αναλυτικά:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς: Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
ΘΕΜΑ: Ολοκλήρωση καθέτου άξονα Αρδανίου – Μάνδρας
Πριν από 5 μήνες είχαμε υποβάλει την υπ’αρίθμ. 1972/28.09.2018 Γραπτή Ερώτηση με θέμα την «Ολοκλήρωση καθέτου άξονα Αρδανίου – Μάνδρας» (http://www.dimoschakis.gr/?p=10241). Στην απάντησή σας αναφέρετε ότι το έργο βαίνει καλώς και ότι ο χρόνος ολοκλήρωσης για τα τμήματα εκείνα που υπάρχει δυνατότητα παρέμβασης του είναι η 31-12-2018, (https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/67715b2c-ec81-4f0c-ad6a-476a34d732bd/10874205.pdf ).
Ωστόσο για τα τμήματα, για τα οποία δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες των απαλλοτριώσεων δηλώσατε αδυναμία να καθορίσετε ημερομηνία αποπεράτωσης.
Εδώ και τέσσερα χρόνια οι κάτοικοι της περιοχής Προβατώνα – Λύρας & Ταύρης αλλά και της περιοχής του Σουφλίου βρίσκονται σε αναμονή, καθώς δεν τους δίνετε καμία απάντηση για το θέμα των απαλλοτριώσεων των ιδιοκτησιών τους και χωρίς να δίνετε λύση στην πρόσβαση των ιδιοκτησιών τους στο οδικό δίκτυο.
Κατά συνέπεια δεν δίνονται πειστικές απαντήσεις για την πορεία εξέλιξης του έργου, του τρόπου ολοκλήρωσης, του μεγέθους του φυσικού αντικειμένου που θα ολοκληρωθεί, του μεγέθους του αρχικού φυσικού αντικειμένου που θα μείνει χωρίς να έχει ολοκληρωθεί.
Παρά τις δημόσιες δηλώσεις σας ότι θα αποπερατώσετε ένα έργο που οι προκάτοχοί σας δεν είχαν καταφέρει να ολοκληρώσουν, φαίνεται ότι η πραγματικότητα σας διαψεύδει. Μάλιστα η εξέλιξη που διαφαίνεται να έρχεται δεν είναι ευχάριστη για κανέναν από τους προαναφερθέντες ενδιαφερομένους.
Σε δημοσιεύματα που κυκλοφορούν, αναφέρεται ότι η εργολαβία που είναι σε εξέλιξη αυτήν την στιγμή οδεύει προς διάλυση. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η πορεία του έργου να τεθεί σε πλήρη αβεβαιότητα με ότι αυτό συνεπάγεται και για το υπόλοιπο εκτελεσμένο τμήμα, αφού θα κινδυνεύσει να βρεθεί στο σύνολό του σε φάση απένταξης από την πηγή χρηματοδότησης που είναι το ΕΣΠΑ 2014-2020.
Μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν πολύ δυσάρεστη πρώτα για τον Νομό Έβρου και τους ταλαιπωρημένους κατοίκους του, δεύτερον για την ίδια την Περιφέρεια Α Μ-Θ μέσω της οποίας γίνεται η χρηματοδότηση του έργου και φυσικά της ίδιας της χώρας.
Το αποτέλεσμα θα είναι να εκτεθούμε για άλλη μια φορά στα όργανα της Ε Ε χάνοντας πόρους κι αξιοπιστία, αλλά κυρίως πρόσβαση σε σύγχρονες υποδομές, σε μια περιοχή που είναι τελευταία σε ανάπτυξη και πρώτη σε ανεργία, ανάμεσα σε όλες τις περιφέρειες της ΕΕ.
Στο άσχημο αυτό σενάριο οι χαμένοι θα είναι κυρίως οι ιδιοκτήτες των ακινήτων που δεν μπορούν να αποζημιωθούν για τις παραχωρημένες στο Ελληνικό Δημόσιο ιδιοκτησίες τους, αλλά και χωρίς να μπορούν να αναπληρώσουν το χαμένο εισόδημα που απώλεσαν όλα αυτά τα προηγούμενα χρόνια εκτέλεσης του έργου.
Όλα αυτά θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί εάν είχατε εκ των προτέρων προβεί στην ένταξη του έργου στο άρθρο 7α του Ν. 2882/2001 όπως αυτό έχει τροποποιηθεί με το άρθρο 280 του Ν. 4364/2016 δίνοντας προτεραιότητα στην επίλυση του θέματος των απαλλοτριώσεων με το οποίο ταλανίζεται το ίδιο το έργο και οι κατοίκοι της περιοχής.
Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. ως επιβλέπουσα του έργου, είχε ζητήσει με έγγραφό της (με αριθμό πρωτ. 43390/16-06-2016) από το υπουργείο, να ενταχθεί το έργο στο άρθρο 7α του Ν.2882/2001 όπως αυτός έχει τροποποιηθεί με το άρθρο 280 του Ν.4364/2016 και το θεωρούσε ζωτικής σημασίας θέμα για την απρόσκοπτη πορεία εξέλιξης του έργου!
Δυστυχώς το αίτημα αυτό δεν ικανοποιήθηκε από την πλευρά σας, γεγονός που οδήγησε στο σημερινό τέλμα.
(Δείτε την σχετική Απάντηση:https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/67715b2c-ec81-4f0c-ad6a-476a34d732bd/10164347.pdf στην Υπ’ αρίθμ. 7118/11.07.2017 Γραπτή Ερώτηση https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/c0d5184d-7550-4265-8e0b-078e1bc7375a/10137969.pdf στις 11-07-2017).
Έχοντας λοιπόν όλα τα παραπάνω υπόψιν ερωτάσθε:
➢ Έχετε σκοπό να διαλύσετε την συγκεκριμένη σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία;
➢ Ποιος είναι ο σχεδιασμός για να συνεχιστεί το έργο;
➢ Έχετε προβλέψει τους κινδύνους που απορρέουν από μια διάλυση της σύμβασης ενός έργου που είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ με ότι αυτό συνεπάγεται (απένταξη ενδεχομένως του έργου συνολικά);
➢ Ποια θα είναι η τελική μορφή του έργου όταν θα διαλυθεί η συγκεκριμένη σύμβαση;
➢ Τι θα γίνει με τα τμήματα στα οποία εκκρεμούν οι απαλλοτριώσεις κι έχουν εκτελεστεί εργασίες σε αυτά, με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες αυτών να παραμένουν δέσμιοι όλης αυτής της κατάστασης;
➢ Τι θα γίνει με το υπόλοιπο ανεκτέλεστο κομμάτι του έργου & με ποιο τρόπο θα τεθεί ξανά σε φάση υλοποίησης;
➢ Έχετε συνεννοηθεί με τους αρμοδίους φορείς της ΕΕ προκειμένου να προληφθεί η απένταξη του έργου;
➢ Έχετε σκοπό έστω και τώρα να εντάξετε το έργο στο άρθρο 7α του Ν.2882/2001 όπως αυτός έχει τροποποιηθεί με το άρθρο 280 του Ν.4364/2016;
➢ Το υπόλοιπο ανεκτέλεστο τμήμα του έργου σκοπεύετε να το ολοκληρώσετε όπως αυτό ήταν μελετημένο από την έναρξη του έργου ή όπως αυτό έχει τροποποιηθεί στην πορεία εκτέλεσης;