ΤΑΡ: 98% της γης στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης έχει αποκατασταθεί
Η αποκατάσταση της γης στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη ξεπερνά το 98%. Κατά συνέπεια, περισσότερα από 3.150 γεωτεμάχια που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του τμήματος του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ) στην περιοχή, έχουν επιστραφεί στους νόμιμους ιδιοκτήτες και χρήστες τους.
Τα έργα αποκατάστασης του ΤΑΡ ακολουθούν αυστηρά διεθνή πρότυπα και πραγματοποιούνται από ειδικά εκπαιδευμένα συνεργεία, ώστε να εξασφαλιστεί ότι επέστρεψαν στην αρχική τους κατάσταση οι περιοχές που χρησιμοποιήθηκαν κατά την κατασκευή. Η διαδικασία περιλαμβάνει:
την επιχωμάτωση της τάφρου και συμπίεση του χώματος.
την ομοιόμορφη προσθήκη της φυτικής γης, του πιο παραγωγικού και γόνιμου χώματος, στην επιφάνεια του εδάφους κι επαναφορά της γης στην αρχική της κατάσταση.
την εφαρμογή προγραμμάτων αναβλάστησης κι οικολογικής αποκατάστασης σε μη καλλιεργήσιμα εδάφη, σε συνεργασία με τις ελληνικές δασικές υπηρεσίες και ειδικούς περιβαλλοντολόγους.
την εφαρμογή μόνιμων μέτρων ελέγχου του εδάφους όπου αυτό είναι απαραίτητο, όπως οι απότομες πλαγιές.
την εφαρμογή προγράμματος αγροτικής υποστήριξης για την ενίσχυση της παραγωγικότητας, η οποία συνδυάζει συμβουλευτική από γεωπόνους με τη δωρεάν διάθεση λιπασμάτων, καθώς και δενδρυλλίων στους δενδροκαλλιεργητές.
την παρακολούθηση της αποκατάστασης και, σε περίπτωση που χρειαστούν, την πραγματοποίηση επιπλέον εργασιών για την αντιμετώπιση τυχόν ζητημάτων μετά την επιστροφή του γεωτεμαχίου.
Με την ολοκλήρωση της κατασκευής και την αποκατάσταση της γης που χρησιμοποιήθηκε, οι εργολήπτριες εταιρείες-ανάδοχοι του ΤΑΡ προσκαλούν τους ιδιοκτήτες/χρήστες να επιθεωρήσουν τα αποκατεστημένα γεωτεμάχιά τους. Η διαδικασία επιστροφής της γης ολοκληρώνεται με την υπογραφή του Πρωτόκολλου Εξόδου που επιβεβαιώνει ότι ο ιδιοκτήτης/χρήστης εγκρίνει την αποκατάσταση.
Πληροφορίες για τη διαδικασία και πορεία της αποκατάστασης παρέχονται από τα Ειδικά Κτηματολογικά Γραφεία του ΤΑΡ. Μέσω αυτών, ο ΤΑΡ συμβάλλει επίσης στην επίσπευση της διαδικασίας νομικής αναγνώρισης, για όσους ιδιοκτήτες δεν έχουν μπορέσει να παραλάβουν την αποζημίωσή τους από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων –όπου και έχει κατατεθεί– λόγω διαφόρων νομικών κωλυμάτων (π.χ. έλλειψη δικαιολογητικών ή εγγράφων).
Στις φωτογραφίες:
Χιλιομετρική Θέση (ΧΘ) 1+300, Δήμος Αλεξανδρούπολης, Έβρος: πριν, Σεπτέμβριος 2017
ΧΘ 1+300, Δήμος Αλεξανδρούπολης, Έβρος: μετά, Μάρτιος 2018
Σχετικά με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP)
Ο αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Shah Deniz II του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη. Ο μήκους περίπου 878 χλμ. αγωγός θα συνδεθεί με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους, στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και θα διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Nότιo Ιταλία.
Η όδευση του TAP μπορεί να διευκολύνει την προμήθεια φυσικού αερίου σε αρκετές χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Βουλγαρίας, της Αλβανίας, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, του Μαυροβουνίου, της Κροατίας κ.ά. Η προσγειάλωση του TAP στις ακτές της Ιταλίας παρέχει πολλαπλές δυνατότητες για περαιτέρω μεταφορά φυσικού αερίου της Κασπίας σε μερικές από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές, όπως είναι η Γερμανία, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ελβετία και η Αυστρία.
Ο TAP θα προωθήσει την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού και θα αποτελέσει σημαντική πηγή άμεσων ξένων επενδύσεων. Με τις πρώτες πωλήσεις αερίου προς τη Γεωργία και την Τουρκία να προβλέπονται για τα τέλη του 2018, οι πρώτες παραδόσεις στην Ευρώπη αναμένονται το 2020.
Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ μετέχουν οι εταιρείες: BP (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%).