ΛαύριοΜε αίτημα την επανασύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το Λαύριο, το thraki Νεα, ξεκίνησε έρευνα για τις δυνατότητες που θα προσφέρει αυτή η ακτοπλοϊκή σύνδεση, η οποία κόπηκε απροσδόκητα. Τις επόμενες μέρες, θα παρουσιάσουμε τις εξελίξεις, ενώ ήδη είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι, αλλά αισιόδοξοι, επαναφορά της γραμμής.
Στο πλαίσιο αυτό, παρουσιάζουμε την απόψη του υποναυάρχου ε.α. του Λιμενικού Σώματος Νίκου Παπανικολάου, ο οποίος από το 2013, είχε καταγράψει τα οφέλη που θα φέρει η ακτοπλοϊκή σύνδεση Λαυρίου – Αλεξανδρούπολης.

ΝΑ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΟΥΜΕ ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΛΑΥΡΙΟ

Πέρασαν περισσότερα από δέκα χρόνια, από τότε (2001), που η μετατροπή του Λιμενικού Ταμείου Έβρου σε Ο.Λ.Α Α.Ε, έδινε υποσχέσεις για την ανάπτυξη του λιμανιού.
Στο διάστημα αυτό πέρασαν τρεις διοικήσεις.
Όχι μόνο δεν είδαμε ανάπτυξη, αλλά αντίθετα συνεχή πτώση σε όλους τους τομείς (φορτίων, επιβατών και οχημάτων).
Η τελευταία διοίκηση (Ιούλιος 2010- Μάιος 2013) έδωσε και τις περισσότερες υποσχέσεις και ελπίδες για την ανάπτυξή του.
Ας θυμηθούμε τι πρόβαλε κατά κόρον:
Συνεργασία με το ΔΠΘ για δημιουργία ενός μεταπτυχιακού Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών.
Ίδρυση παραρτήματος του Ινστιτούτου Λιμενικής Κατάρτισης «Εξάντας».
Σύνδεση του λιμανιού με διπλή σιδηροδρομική γραμμή τουλάχιστον μέχρι τη Βουλγαρία.
Συνεργασία με το λιμάνι της Σμύρνης.
Ακτοπλοϊκή σύνδεση με το λιμάνι της Σμύρνης.
Κατασκευή πολυχρηστικού σταθμού.
Κατασκευή επιβατικού σταθμού.
Κατασκευή αναψυκτηρίων και εστιατορίων.
Επενδυτικό ενδιαφέρον πέντε τουλάχιστον εταιρειών κολοσσών
Συμμετοχή στα ευρωπαϊκά προγράμματα Watermode, Sea2Sea, Jessica κλπ

“Ωραία και καλά” όλα αυτά, αλλά δεν έγινε καμία κουβέντα για το αυτονόητο, την “Ακτοπλοΐα εσωτερικού’’.
Ας ελπίσουμε ότι η νέα (τέταρτη κατά σειρά) διοίκηση του ΟΛΑ, η οποία ανέλαβε πρόσφατα, θα περιορίσει τα λόγια και θα δείξει έργα. Θα δώσει προτεραιότητα, τουλάχιστον, στον τομέα της Ακτοπλοΐας.
Αυτόν, που για χρόνια έδινε «πνοή» στην πόλη και «έσοδα» στον ΟΛΑ, και παραδόξως παραμελήθηκε.
Μιλάμε για «πνοή στην πόλη», γιατί στη γραμμή Αλεξανδρούπολη – νησιά Β,Α Αιγαίου – Ρόδο, όταν λειτουργούσε με ένα δρομολόγιο την εβδομάδα, διακινούντο στο λιμάνι μας, ετησίως 23.000 επιβάτες.
Μιλάμε για «έσοδα του ΟΛΑ», γιατί σύμφωνα με τη νομοθεσία (Ν.Δ 158/1969 και Ν.2399/ 1996), ποσοστό 5 %, επί του καθαρού ναύλου επιβατών και οχημάτων, καλούμενο “λιμενικό τέλος’’, εισπράττεται και αποδίδεται στον ΟΛΑ, ως ανταποδοτικό τέλος χρήσεως λιμένα.
Για τον πολυσυζητημένο τομέα των CONTAINERS, προς το παρόν και εν όψει εξελίξεων, οι αρμόδιοι, δικαιολογούνται να περιμένουν τους Κινέζους και μέχρι τότε, μπορούν “να κάνουν τον Κινέζο…’’.

***
Τον τελευταίο καιρό, πολύς λόγος γίνεται γύρω από την ακτοπλοΐα εσωτερικού.
Συγκεκριμένα :
Δηλώσεις από την πλευρά της εταιρείας ΣΑΟΣ για δρομολόγηση νέου (υπό μετασκευή) πλοίου.
Δηλώσεις από την πλευρά του Επιμελητηρίου για νέο πλοίο μέσω ΕΣΠΑ.
Κοινό υπόμνημα δημάρχων νησιών του Β Αιγαίου, στον αρμόδιο Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, για την επαναφορά της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Αλεξανδρούπολης – νησιά Β Αιγαίου – Δωδεκάνησα.
Ο βουλευτής Αττικής της ΔΗΜΑΡ κ. Βασίλης Οικονόμου (προφανώς ενδιαφερόμενος για την ανάπτυξη του Λαυρίου που είναι εκλογική του περιφέρεια) κατέθεσε στη Βουλή, ερώτηση, στον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, αναφορικά με τις δυνατότητες του λιμανιού του Λαυρίου οι οποίες παραμένουν αναξιοποίητες.Ο βουλευτής, εκτός των άλλων, ζήτησε να υιοθετηθούν πιο «οικολογικές» πολιτικές, κατά το επιτυχημένο υπόδειγμα της Ιταλίας στην κατεύθυνση της αφαίρεσης των φορτηγών αυτοκινήτων από τους δρόμους, με γραμμές RO-RO με ασυνόδευτα φορτηγά μεταξύ Λαυρίου – Θεσσαλονίκης, Λαυρίου – Καβάλας, και Λαυρίου – Αλεξανδρούπολης.
Η πρόταση αυτή έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και πρέπει να μελετηθεί από τους εδώ αρμοδίους σε συνδυασμό με τις αυξημένες τιμές των καύσιμων και των υπέρογκων διοδίων.
Ενδεχομένως, να συμφέρει τις ελληνικές, βουλγάρικες και τούρκικες νταλίκες να φτάνουν στην Αττική, ακτοπλοϊκώς- μέσω Θράκης- και όχι οδικώς.
Οι δυο πρώτες δηλώσεις – προτάσεις έχουν να κάνουν κυρίως με τη Σαμοθράκη.
Οι άλλες δυο, έχουν να κάνουν κυρίως με την Αλεξανδρούπολη και χρειάζεται ειδικός χειρισμός σε σχέση και με το λιμάνι της Καβάλας.
Αν το λιμάνι της Καβάλας πάρει την ‘’κρουαζιέρα’’ και η Αλεξανδρούπολη την ‘’ακτοπλοΐα’’ θα κερδίσουν και τα δυο λιμάνια.
Το έχουμε ξαναγράψει. ΟΛΑ σε ένα δεν γίνεται.

Αλεξανδρούπολη Μάιος 2013

ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Υποναύαρχος Λ.Σ (ε.α)