Θεσσαλονίκη, 8-10-2011

 

Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ.

 

Μετά από τη σύντομη γνωριμία που είχαμε κατά τη συνάντησή σας με τους παραγωγικούς φορείς της Θεσσαλονίκης, στις 9-9-2011, θα ήθελα να σας απευθύνω την παρούσα δημόσια επιστολή και να σας αποδείξω ότι η ψήφιση του νομοσχεδίου για το ενιαίο μισθολόγιο-βαθμολόγιο, με τη μορφή που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων, στις 6-10-2011 και δημοσιεύθηκε στο Διαδίκτυο  (http://www.hellenicparliament.gr/Nomothetiko-Ergo/Katatethenta-Nomosxedia) θα έχει ως αποτέλεσμα (α) την πλήρη διάλυση του συστήματος αξιοκρατίας που προσπάθησαν να εγκαταστήσουν οι προηγούμενες κυβερνήσεις στη δημόσια διοίκηση με τη θέσπιση του ΑΣΕΠ και την τροποποίηση του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα σχετικά με το σύστημα προαγωγών και (β) την ηθική και υλική καταβαράθρωση των δημοσίων υπαλλήλων ΠΕ κατηγορίας με μεταπτυχιακές σπουδές, οι οποίοι διορίσθηκαν στο δημόσιο μέσα από τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ.

Για να γίνουν πλήρως αντιληπτές οι ολέθριες συνέπειες στην ελληνική δημόσια διοίκηση από τη ψήφιση του κατατεθέντος νομοσχεδίου με τη μορφή που έχει, θα χρησιμοποιήσω ως παράδειγμα τα πραγματικά στοιχεία της θητείας ενός υπαρκτού προσώπου – δημοσίου υπαλλήλου με υψηλά προσόντα, τον οποίο θα ονομάσω εφεξής ως «υπάλληλο Α» και του οποίου τα στοιχεία ταυτότητας είναι διαθέσιμα σε όποιον τα αναζητήσει.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ «ΥΠΑΛΛΗΛΟΥ Α»

  • Πτυχίο Γεωπονίας με βαθμό ΑΡΙΣΤΑ και υποτροφία του ΙΚΥ σε κάθε έτος σπουδών.
  • Διδακτορικό Δίπλωμα σε μια από τις καλύτερες Γεωπονικές Σχολές της Ευρώπης με υποτροφία του Πανεπιστημίου του εξωτερικού.
  • Δημοσιεύσεις και ετεροαναφορές σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά παγκοσμίου κύρους.
  • Ετήσια ερευνητική απασχόληση στο Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικής Έρευνας.
  • Παρακολούθηση του Προγράμματος Κατάρτισης Αποφοίτων ΑΕΙ σε θέματα Τοπικής Ανάπτυξης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης διάρκειας δεκατεσσάρων (14) μηνών στα πλαίσια του Προγράμματος «Καποδίστριας».

Με αυτά τα δεδομένα:

  • Διορίζεται το 1999 σε Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης μετά από διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και αναγνωρίζεται η συνάφεια του διδακτορικού του διπλώματος προς το αντικείμενο εργασίας του σύμφωνα με το νόμο.
  • Όλα τα επόμενα έτη βαθμολογείται με το βαθμό δέκα (10) σε όλα τα κριτήρια αξιολόγησης από τέσσερις (4) συνολικά διαφορετικούς προϊσταμένους Δ/νσης και από διάφορους Τμηματάρχες,. Ο βαθμός του είναι πάντα ο υψηλότερος σε σχέση με τους συναδέλφους του και γίνεται αποδεκτός από την Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης.
  • Παρακολουθεί πλήθος επιμορφωτικών προγραμμάτων στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
  • Το 2007 τοποθετείται στη θέση του Προϊσταμένου Τμήματος έχοντας το βαθμό Β΄ μετά από κρίση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου.
  • Το 2008 προάγεται στο βαθμό Α΄ σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
  • Το 2008 επανατοποθετείται στη θέση του Προϊσταμένου Τμήματος μετά από νέα κρίση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου και τοποθετείται με απόφαση Νομάρχη στη θέση του Αναπληρωτή Προϊσταμένου της Δ/νσης.
  • Το 2010 με απόφαση Νομάρχη ασκεί τα καθήκοντα του Προϊσταμένου της Δ/νσης μέχρι την κατάργηση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.
  • Το 2009 – 2010 είναι αιρετό μέλος του Υπηρεσιακού Συμβουλίου της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.
  • Το 2011 μετατάσσεται στην αιρετή Περιφέρεια και με απόφαση Περιφερειάρχη τοποθετείται Προϊστάμενος του αντίστοιχου Τμήματος μετά από τη συγχώνευση των οργανικών μονάδων στα πλαίσια του «Καλλικράτη».

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ «ΥΠΑΛΛΗΛΟΥ Α» ΜΕΤΑ ΤΗ ΨΗΦΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΕΝΙΑΙΟΥ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟΥ-ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΟΥ

ΠΛΗΓΗ 1η:      Σύμφωνα με το άρθρο 28, παρ. 1 του κατατεθέντος νομοσχεδίου ο «υπάλληλος Α» υποβιβάζεται τρεις (3) βαθμούς (σας υπενθυμίζω ότι ο βαθμολογικός υποβιβασμός αποτελεί και πειθαρχική ποινή) και κατατάσσεται στο βαθμό Δ’ (από το βαθμό Α΄ που κατέχει από το 2008 μέχρι σήμερα). Σύμφωνα, όμως, με το άρθρο 6, παρ. 4 του ιδίου νομοσχεδίου ο εισαγωγικός βαθμός για τους κατόχους συναφούς διδακτορικού διπλώματος ως δοκίμων είναι, επίσης, ο Δ’ και συνεπώς η παραπάνω λαμπρή θητεία του «υπαλλήλου Α» στο ελληνικό δημόσιο, οι αξιολογήσεις, οι κρίσεις των υπηρεσιακών συμβουλίων και η συνολική προσφορά άνω των δώδεκα (12) ετών κυριολεκτικά εκμηδενίζεται. Οι ρυθμίσεις του άρθρου 28 που υποχρεώνουν τους υπηρετούντες δημόσιους υπαλλήλους με τα υψηλότερα τυπικά προσόντα να διανύουν δεκαπέντε (15) χρόνια στον εισαγωγικό βαθμό αποτελούν μια παγκόσμια θλιβερή ελληνική πρωτοτυπία. Επιπροσθέτως, οι υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ (χωρίς μεταπτυχιακές σπουδές), ΤΕ και ΔΕ που διορίστηκαν μαζί του με τον ίδιο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ (το 1999) και έχουν σήμερα το βαθμό Β΄(με προϋπηρεσία στο βαθμό 5 έτη, 3 έτη και 1 έτος αντίστοιχα) κατατάσσονται και αυτοί, σύμφωνα με το άρθρο 28, παρ. 1 του ίδιου νομοσχεδίου στον ίδιο με τον «υπάλληλο Α» βαθμό Δ΄ και στο ίδιο μισθολογικό κλιμάκιο. Είναι αυτό το ΔΙΚΑΙΟ, ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΟ και ΕΝΙΑΙΟ μισθολόγιο-βαθμολόγιο που οραματιστήκατε;

ΠΛΗΓΗ 2η:      Το κατατεθέν νομοσχέδιο, παρότι αναγνωρίζει στα άρθρα 6 – 7 την αναγκαιότητα διαχωρισμού της βαθμολογικής εξέλιξης μεταξύ των εκπαιδευτικών κατηγοριών, καθώς και των υπαλλήλων με μεταπτυχιακές σπουδές, και προβλέπει ότι οι διδάκτορες που θα διοριστούν μπορούν να προαχθούν στον Α΄ βαθμό μετά από δώδεκα (12) χρόνια πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας, με το άρθρο 28, το οποίο είναι σε πλήρη δυσαρμονία με τα παραπάνω άρθρα, «τιμωρεί και ισοπεδώνει» το διδάκτορα δημόσιο υπάλληλο που ήδη υπηρετεί και κατέχει πλέον θέση ευθύνης (μήπως έχει γίνει επικίνδυνος;). Ως αποτέλεσμα, εάν κατά τα έτη 2012 ή 2013 ένας συνάδελφος γεωπόνος με διδακτορικό δίπλωμα διοριστεί, για παράδειγμα, ως καθηγητής σε ΕΠΑΛ της Β’ βάθμιας εκπαίδευσης θα προαχθεί στο Γ΄ βαθμό μόλις μετά από τέσσερα (4) χρόνια πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας, σύμφωνα με το άρθρο 7, παρ. 7 του κατατεθέντος νομοσχεδίου, ενώ ο «υπάλληλος Α» με τα ίδια τυπικά προσόντα θα προαχθεί στον ίδιο Γ΄ βαθμό μετά από δεκατρία (13) ή δεκαέξι (16) χρόνια πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας (είναι ασαφές το νομοσχέδιο). Είναι αυτό το ΔΙΚΑΙΟ, ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΟ και ΕΝΙΑΙΟ μισθολόγιο-βαθμολόγιο που οραματιστήκατε;

ΠΛΗΓΗ 3η:      Υπάλληλος με τα ίδια προσόντα που θα διοριστεί μετά τη ψήφιση του νομοσχεδίου έχει δικαίωμα να αναγνωρίσει μέχρι επτά (7) έτη προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα για βαθμολογική και μισθολογική του ένταξη σύμφωνα με το άρθρο 6, παρ. 4 του κατατεθέντος νομοσχεδίου και θα ενταχθεί μετά τη διετή δόκιμη υπηρεσία του στο Β΄ βαθμό. Σύμφωνα με το ίδιο άρθρο του νομοσχεδίου, ο ήδη διορισμένος «υπάλληλος Α» δε δικαιούται τη ρύθμιση αυτή και την ίδια εποχή, μετά από δεκατέσσερα (14) χρόνια πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας, θα είναι ακόμη στο Δ΄ βαθμό. Αυτή η καταφανώς άδικη αντιμετώπιση του «υπαλλήλου Α» είναι τυχαία ή σκόπιμη; Μήπως το δικαίωμα της αναγνώρισης της επταετούς προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα σχεδιάστηκε σκόπιμα, για να ωφεληθούν οι «αρεστοί» που θα μεταταχθούν (άρα διοριστούν) από τα υπό κατάργηση ΝΠΙΔ και συνεπώς, γι’ αυτό είναι «απαγορευμένο» για όσους αξιοκρατικά διορίστηκαν μέσω ΑΣΕΠ;  Είναι αυτό το ΔΙΚΑΙΟ, ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΟ και ΕΝΙΑΙΟ μισθολόγιο-βαθμολόγιο που οραματιστήκατε;

ΠΛΗΓΗ 4η:      Σύμφωνα με το άρθρο 10, παρ. 4 του κατατεθέντος νομοσχεδίου ο «υπάλληλος Α», ο οποίος ήταν, ήδη, επιτυχημένος Προϊστάμενος Δ/νσης, δε δικαιούται πλέον να είναι υποψήφιος για τη θέση του Προϊσταμένου Δ/νσης, καθώς υποβιβάστηκε στο βαθμό Δ΄. Ακόμη και αν λάβουμε υπόψη τη μεταβατική περίοδο του άρθρου 28, παρ. 7 του κατατεθέντος νομοσχεδίου, σύμφωνα με την οποία δικαιούται να είναι υποψήφιος για τα επόμενα δύο (2) έτη, επειδή υπάρχουν υπάλληλοι με το βαθμό Β΄ στην υπηρεσία, ο «υπάλληλος Α» δεν θα δικαιούται να εκλεγεί ούτε Προϊστάμενος Δ/νσης, αλλά ούτε και Προϊστάμενος Τμήματος, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του άρθρου 10, παρ. 5 του ίδιου νομοσχεδίου. Είναι αυτό το ΔΙΚΑΙΟ, ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΟ και ΕΝΙΑΙΟ μισθολόγιο-βαθμολόγιο που οραματιστήκατε;

ΠΛΗΓΗ 5η:      Το προφίλ των υπαλλήλων με βαθμό Β΄ που ήταν υφιστάμενοι του «υπαλλήλου Α» και θα γίνουν οι καινούργιοι του προϊστάμενοι είναι: υπάλληλοι ΠΕ ή και ΤΕ εκπαίδευσης που διορίσθηκαν χωρίς ΑΣΕΠ από το 1981 μέχρι το 1988 και κατά κανόνα δε διαθέτουν μεταπτυχιακές σπουδές ή επιμόρφωση, δεν γνωρίζουν ξένες γλώσσες (ή ενίοτε μόνο τα βασικά) και δε γνωρίζουν τη χρήση Η/Υ (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων). Παρότι κατά περίπτωση μπορεί να είναι αξιόλογοι επιστήμονες, να έχουν διοικητικές ικανότητες και να γίνουν πανάξιοι Προϊστάμενοι, υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στα τυπικά προσόντα του «υπαλλήλου Α» και σε αυτά των συναδέλφων του που τους δίνεται ο βαθμός Β΄ με μοναδικό κριτήριο το ότι διορίσθηκαν πριν το 1988. Συνεπώς, οι υπάλληλοι με το βαθμό Β΄ που θα προηγούνται για να τοποθετηθούν στις θέσεις ευθύνης, θα έχουν κατά κανόνα χαμηλά προσόντα και χαμηλή μοριοδότηση, οπότε το «αντικειμενικό» κριτήριο της συνέντευξης θα είναι αποφασιστικής σημασίας για την επιλογή τους. Υπό τις συνθήκες αυτές που θα δημιουργήσουν οι ρυθμίσεις των άρθρων 28 και 10 με τον επιλεκτικό αποκλεισμό από τις θέσεις ευθύνης των δημοσίων υπαλλήλων που διορίστηκαν μέσω ΑΣΕΠ όταν υπάρχουν αρχαιότεροι υπάλληλοι, ανοίγει ο δρόμος για να τοποθετηθούν στις θέσει ευθύνης οι «αρεστοί» και όχι οι «άριστοι» και κατά αυτό τον τρόπο να αποτελέσει η τοποθέτηση σε θέση Προϊσταμένου (με αύξηση των μηνιαίων αποδοχών κατά εκατοντάδες ευρώ) το «ρουσφέτι» της νέας εποχής (αφού δε θα γίνονται πια προσλήψεις). Δυστυχώς, η αλήθεια είναι ότι οι μυριάδες δημόσιοι υπάλληλοι που διορίσθηκαν με υψηλά τυπικά προσόντα μετά από τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ τα τελευταία δεκαπέντε (15) χρόνια και έχουν πλέον αναλάβει θέσεις ευθύνης στο ελληνικό δημόσιο, υποβιβάζονται με βάση το άρθρο 28 του κατατεθέντος νομοσχεδίου κατά δύο (2) με τρεις (3) βαθμούς και στις θέσεις ευθύνης θα τοποθετούνται πλέον (σύμφωνα με το άρθρο 10, παρ. 5) υπάλληλοι με μοναδικό κριτήριο το χρόνο διορισμού τους και τις «επιδόσεις» τους στη συνέντευξη. Το άρθρο 28, εάν δεν καταργηθεί ή τροποποιηθεί, θα αποτελέσει, κυριολεκτικά, την ταφόπλακα της αξιοκρατίας στο ελληνικό δημόσιο και θα μας οδηγήσει από την «ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑ του ΑΣΕΠ» στη «ΓΗΡΑΙΟΚΡΑΤΙΑ» ή ακόμη (όπως ένας κακόπιστος παρατηρητής μπορεί δικαιολογημένα να ισχυριστεί) και στην «ΠΑΣΟΚΟΚΡΑΤΙΑ» εάν λάβουμε υπόψη ότι στις θέσεις ευθύνης προτεραιότητα θα έχουν όσοι διορίσθηκαν χωρίς ΑΣΕΠ πριν το Νοέμβριο του 1988. Ο υπογράφων το νομοσχέδιο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και Υπουργός Οικονομικών κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, είναι ένας εξαίρετος επιστήμονας με διδακτορικό δίπλωμα που εκλέχθηκε τακτικός καθηγητής πανεπιστημίου λίγο μετά τα τριάντα του (30) χρόνια, αλλά για να γίνει Προϊστάμενος Τμήματος ή Δ/νσης σε οποιαδήποτε άλλη θέση στο Δημόσιο θα πρέπει με τις νέες ρυθμίσεις να έχει ξεπεράσει τα πενήντα (50) του. Είναι αυτό το ΔΙΚΑΙΟ, ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΟ και ΕΝΙΑΙΟ μισθολόγιο-βαθμολόγιο που οραματιστήκατε;

ΠΛΗΓΗ 6η:      Σύμφωνα με το άρθρο 28 του κατατεθέντος νομοσχεδίου υποβιβάζονται έστω και κατά ένα βαθμό όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι (με εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα τους ελάχιστους Γενικούς Δ/ντες) και συμπεραίνουμε ότι στους εκατοντάδες χιλιάδες υπηρετούντες δημοσίους υπαλλήλους δεν υπάρχει ΚΑΝΕΙΣ άξιος για τον Α΄ βαθμό σύμφωνα με το νομοθέτη. Ακόμη και εάν δεχθούμε ότι σκοπός αυτής της ρύθμισης δεν είναι η «τιμωρία» των δημοσίων υπαλλήλων αλλά η εξοικονόμηση χρημάτων, αυτή θα μπορούσε να γίνει (αν και άδικη) με μείωση του βασικού μισθού ανά βαθμό και όχι με τον υποβιβασμό βαθμού ή βαθμών. Είναι αυτό το ΔΙΚΑΙΟ, ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΟ και ΕΝΙΑΙΟ μισθολόγιο-βαθμολόγιο που οραματιστήκατε;

ΠΛΗΓΗ 7η:      Ο «υπάλληλος Α» είχε σύνολο μηνιαίων μικτών αποδοχών (συμπεριλαμβανομένων όλων των επιδομάτων και οικογενειακού τριών τέκνων) κατά το μήνα Σεπτέμβριο του 2011 το ποσό των 2.071,63 και από το Νοέμβριο του 2011, σύμφωνα με το κατατεθέν νομοσχέδιο, το σύνολο των μηνιαίων μικτών αποδοχών (συμπεριλαμβανομένων όλων των επιδομάτων) θα είναι 1.586,00 στα οποία μπορούν να προστεθούν άλλα 187,5 για τους λίγους μήνες που θα είναι ακόμη σε θέση ευθύνης. Ο «υπάλληλος Α» χωρίς να ανήκει στους δημόσιους υπαλλήλους με τα υψηλά κλαδικά επιδόματα θα βιώσει μία μηνιαία μείωση αποδοχών της τάξης των 500 ή περίπου 25%. Χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με μεταπτυχιακές σπουδές, οι οποίοι πέτυχαν στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ τα τελευταία δεκαπέντε (15) χρόνια, θα υποστούν μειώσεις αποδοχών από 200 έως 1000 μηνιαίως λόγω του άδικου υποβιβασμού βαθμών που προβλέπει το άρθρο 28. Και σε αυτήν την περίπτωση, όσοι διορίσθηκαν χωρίς ΑΣΕΠ πριν το Νοέμβριο του 1988, θα έχουν τις μικρότερες ή και καθόλου απώλειες. Ο «υπάλληλος Α» όταν διορίσθηκε ανέβηκε μισθολογικό κλιμάκιο γιατί η πανεπιστημιακή σχολή φοίτησής του ήταν 5-ετούς διάρκειας. Τα νέο βαθμολόγιο – μισθολόγιο δεν προβλέπει καμία διαφοροποίηση μεταξύ πανεπιστημιακών σχολών 4-ετούς, 5-ετούς ή 6-ετούς διάρκειας σπουδών. Είναι αυτό το ΔΙΚΑΙΟ, ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΟ και ΕΝΙΑΙΟ μισθολόγιο-βαθμολόγιο που οραματιστήκατε;

 

Με τα παραπάνω δεδομένα, ο «υπάλληλος Α» είναι φυσικό να νιώθει την κατάφορη αδικία εις βάρος του, την απαξίωση του έργου του και να συνειδητοποιεί ότι «παροπλίστηκε» και πως για τα επόμενα πέντε (5) με δέκα (10) χρόνια (εάν δεν έχει βγει μέχρι τότε στην «εφεδρεία»!!!) δε θα μπορεί να καταλάβει θέση ευθύνης για να προσφέρει στην Ελλάδα μέσα από το «μετερίζι» του. Για πρώτη φορά στην υπαλληλική του θητεία νιώθει συντριβή και απύθμενη οργή που αναπόφευκτα ενώνεται με την απελπισία των απολυμένων του ιδιωτικού τομέα ή και των εμπόρων που κλείνουν καθημερινά τις επιχειρήσεις τους για να γίνει χείμαρρος ορμητικός και αργά ή γρήγορα ανεξέλεγκτος.

Η πατρίδα μας δεν αντέχει άλλα λάθη και κανένα επώδυνο μέτρο δεν μπορεί να γίνει ανεκτό και να αποδώσει όταν είναι άδικο.

Ελπίζοντας πως θα διαβάσετε την επιστολή, παρά το μέγεθός της, περιμένω την παρέμβασή σας για την άρση των αδικιών που περιγράφηκαν σε αυτήν, ώστε να μη γυρίσει ο δημόσιος τομέας είκοσι (20) χρόνια πίσω, γεγονός που, ίσως, αποτελέσει τη σταγόνα που θα ξεχειλίσει το ποτήρι της κοινωνικής οργής.

 

 

         Με εκτίμηση,

Δρ. Αθανάσιος Σ. Σαρόπουλος

     Πρόεδρος της Δ.Ε.

του Παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας

         του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας

 

Κοινοποιείται:               1. Στα κόμματα της Βουλής των Ελλήνων

                                    2. Στον Αντιπρόεδρο και Υπουργό Οικονομικών κ. Ευάγγελο Βενιζέλο

3. Στον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής  Διακυβέρνησης κ. Δημήτρη Ρέππα

4. Στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Γιώργο Κουτρουμάνη

                                    5. Στους βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων

                                    6. Στα επιμελητήρια

                                    7. Στην ΑΔΕΔΥ

                                    8. Στην ΠΟΓΕΔΥ

                                    9. Στα ΜΜΕ