ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΣΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΤΙΡΙΟ

Κανένα αποτέλεσμα από τις ενδεχόμενες ενέργειες του Δήμου Ορεστιάδας, παρά τις πομπώδεις επιστολές Δημάρχου

Τρία χρόνια συμπληρώνονται σήμερα (9-10-2011) από την πυρκαγιά η οποία κατέστρεψε τον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό Ορεστιάδας. Η φωτιά που ξέσπασε το πρωί τις 9ηςΟκτωβρίου του 2008, είχε ως αποτέλεσμα να χαθεί σε λίγα λεπτά ένα από τα ιστορικά σημεία της πόλης. Βέβαια πριν καεί ο σταθμός είχε μετατρεπεί σε χώρο προσωρινής διαμονής λαθρομεταναστών.

Με αφορμή την πυρκαγιά από τον Οκτώβριο μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2008 ο Δήμαρχος Ορεστιάδας αντάλλαξε απόψεις με δημοτικούς συμβούλους της αντιπολύτευσης αλλά και επιστολές.

Στην τελευταία του επιστολή που κοινοποιήθηκε στα ΜΜΕ το Δεκέμβριο του 2008 ο Δήμαρχος έλεγε ότι θα ζητήσει να παραχωρηθεί εκ νέου ο σταθμός από τον ΟΣΕ στο Δήμο. Από τότε μέχρι σήμερα βέβαια, κάτι τέτοιο δεν έγινε. Αυτό δεν μπορούμε να γνωρίζουμε που οφείλεται, πάντως σύμφωνα με τον κ. Δήμαρχο με τον οποίο επικοινωνήσαμε χθες (βρίσκεται στην Κύπρο) ο ίδιος έχει κάνει πολλές προσπάθειες για το σκοπό αυτό.

Δυστυχώς η εικόνα στα δύο και μοναδικά κτίρια του σταθμού τα οποίο διασώζονται είναι απογοητευτική. Λαθρομετανάστες εξακολουθούν να βρίσκουν καταφύγιο σ’ αυτόν και ενδεχομένως πολύ σύντομα ότι έχει απομείνει όρθιο να χαθεί κι αυτό σε λίγα λεπά. . .

Εμείς επειδή διαθέτουμε και αρχείο παρακολουθούμε το θέμα και θα ζητήσουμε από το Δήμαρχο Ορεστιάδας να πει τι ακριβώς έχει γίνει από τον Οκτώβριο του 2008 μέχρι και σήμερα.
Προς το παρόν παρουσιάζουμε την ΤΩΡΙΝΗ κατάσταση και την επιστολή Μουζά του 2008.
Καλό είναι οι αναγνώστες μας να τη διαβάσουν όλη.

Η επιστολή Μουζά Δεκέμβριος 2008

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΟΣΕ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ
ΓΙΑ ΤΑ ΚΤΙΡΙΑ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΣΕ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑ ΚΑΙ ΧΕΙΜΩΝΙΟ
Στις 9 Οκτωβρίου 2008, καταστράφηκε από πυρκαγιά το κεντρικό κτίριο των παλαιών εγκαταστάσεων του ΟΣΕ στη Νέα Ορεστιάδα. Ήταν ένα από τα σημεία αναφοράς της πόλης μας και μνημείο της τοπικής ιστορίας, αφού ταυτιζόταν και εξακολουθεί να ταυτίζεται με την ίδρυση της Νέας Ορεστιάδας. Από την ημέρα του θλιβερού γεγονότος, πολλά «κροκοδείλια» δάκρυα χύθηκαν και πολλοί «μετά Χριστόν προφήτες» εμφανίστηκαν. Για την αποκατάσταση της αλήθειας παραθέτουμε τα εξής πραγματικά γεγονότα:
Στις 30 Νοεμβρίου 1998 (επί Δημαρχίας Αναστασίου Αναγνώστου) υπογράφεται ιδιωτικό συμφωνητικό, με το οποίο ο ΟΣΕ εκμισθώνει το «Γραφείο Σταθμάρχου» και την «Αποθήκη Εμπορευμάτων» του παλαιού σιδηροδρομικού σταθμού στο Δήμο Ορεστιάδας, για έξι χρόνια, έναντι ευτελούς ποσού μηνιαίως (άρχιζε με 35.000 δρχ).
Έκτοτε τα ενοίκια αποδίδονταν στον ΟΣΕ και μάλιστα (επί Δημαρχίας Άγγελου Παπαϊωάννου) έγινε μελέτη και προσπάθεια να χρηματοδοτηθεί έργο για Αποκατάσταση και Επανάχρηση αυτών κτιρίων. Δυστυχώς για την Ορεστιάδα, η προσπάθεια αυτή δεν ολοκληρώθηκε και δεν υπήρξε χρηματοδότηση. Τα κτίρια πάντως παρέμεναν μισθωμένα στο Δήμο.
Από το Μάρτιο του 2002 και μετά (επί Δημαρχίας Άγγελου Παπαϊωάννου) ο Δήμος σταμάτησε να πληρώνει το ενοίκιο στον ΟΣΕ.
Η μη εξόφληση των ενοικίων συνεχίστηκε και μετά την 1η Ιανουαρίου 2003 (επί Δημαρχίας Γρηγόρη Τζότζολα).
Στις 25 Αυγούστου 2003 (επί Δημαρχίας Γρηγόρη Τζότζολα) ο ΟΣΕ με εξώδικο καταγγέλλει τη μίσθωση και ζητά τα καθυστερούμενα, συνολικού ύψους 3.722 ευρώ.
Στις 12 Ιανουαρίου 2004 (επί Δημαρχίας Γρηγόρη Τζότζολα), στο Ειρηνοδικείο Θεσσαλονίκης συζητείται η αγωγή του ΟΣΕ κατά του Δήμου Ορεστιάδας, τον οποίο δεν εκπροσωπεί πληρεξούσιος δικηγόρος ή άλλος εκπρόσωπος.
Στις 8 Απριλίου 2004 (επί Δημαρχίας Γρηγόρη Τζότζολα), το Ειρηνοδικείο Θεσσαλονίκης δημοσιοποιεί την καταδικαστική για το Δήμο Ορεστιάδας απόφαση, πάλι χωρίς να υπάρχει πληρεξούσιος δικηγόρος ή άλλος εκπρόσωπος.
Στις 8 Νοεμβρίου 2006 (επί Δημαρχίας Γρηγόρη Τζότζολα), η πληρεξούσια δικηγόρος του ΟΣΕ ζητά να καταβληθούν συνολικά 5.250 ευρώ για τα καθυστερούμενα ενοίκια, τις προσαυξήσεις και τα δικαστικά έξοδα.

Στις 13 Δεκεμβρίου 2006 (επί Δημαρχίας Γρηγόρη Τζότζολα) επιδίδονται στο Δήμο Ορεστιάδας όλα τα σχετικά έγγραφα και οι προειδοποιήσεις (αρ. πρωτ. 31295).

Τέλος, αφού δεν γίνεται απολύτως τίποτα, δικαστικός επιμελητής στις 29 Δεκεμβρίου 2006 (επί Δημαρχίας Γρηγόρη Τζότζολα), συντάσσει έκθεση, πηγαίνει επί τόπου και αποβάλλει το Δήμο Ορεστιάδας από τα δύο κτίρια.
Έχει ενδιαφέρον η σημείωση του δικαστικού επιμελητή στην έκθεση αποβολής: «Γίνεται μνεία ότι δεν υπάρχουν πόρτες και παράθυρα, το οίκημα ήταν άδειο, δεν υπάρχει τίποτα μέσα, σχεδόν ήταν μισοερείπιο»!

Αυτά έγιναν μέχρι την 1 Ιανουαρίου 2007 (ανάληψη καθηκόντων από Δημήτρη Μουζά). Το κτίριο ήταν ερείπιο, ο Δήμος δεν είχε εξουσιοδότηση να κάνει το παραμικρό αφού είχε αποβληθεί και χρωστούσε τα καθυστερούμενα και τις προσαυξήσεις. Ταυτόχρονα είχε δημιουργήσει κακό προηγούμενο στις σχέσεις του με τον ΟΣΕ και ούτε καν εκπροσωπήθηκε στη συζήτηση της αγωγής.
Έκτοτε η δημοτική αρχή και ο Δήμαρχος Δημήτρης Μουζάς (απόγονος προσφύγων από την Αδριανούπολη και ως εκ τούτου ιδιαίτερα ευαίσθητος σε θέματα ιστορίας και μνήμης της Νέας και παλαιάς Ορεστιάδας), από την ανάληψη των καθηκόντων του τον Ιανουάριο του 2007, έθεσε ως στόχο τη διαφύλαξη και ανάδειξη των παλαιών εγκαταστάσεων του ΟΣΕ.
Ακολούθησε κύκλος επαφών και συζητήσεων με αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες, στους οποίους μετέφερε την αγωνία των Ορεστιαδιτών (και κυρίως των καταγομένων από το Κάραγατς και την Αδριανούπολη) για την τύχη του παλαιού σταθμού και την αναγκαιότητα να βρεθεί λύση.
Μέσα από αυτές τις συζητήσεις έγινε γνωστό στο Δήμαρχο ότι υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες με τον ΟΣΕ, για τις οποίες έδωσε διαβεβαίωση ότι ο Δήμος θα τις καλύψει, αρκεί να βρεθεί λύση για να του παραχωρηθούν τα κτίρια.
Μετά από συνεχείς γραφειοκρατικές καθυστερήσεις και αδυναμία του ΟΣΕ να δώσει έστω προφορικά μια διέξοδο, ο Δήμαρχος Δημήτρης Μουζάς απέστειλε ένα μήνα πριν την πυρκαγιά, επίσημο αίτημα παραχώρησης στις 12 Σεπτεμβρίου 2008 (αρ. πρωτ. 22632), στο οποίο, αναφέρει τα εξής:
«Στα πλαίσια της συνεργασίας του Δήμου Ορεστιάδας με την εταιρεία σας, η οποία αποδεικνύει το ενδιαφέρον της για τον τόπο μας από το έργο που εκτελεί αυτή την περίοδο για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και όπου ο Δήμος μας παρέχει τη μέγιστη δυνατή στήριξη, θα παρακαλούσαμε να εξετάσετε την παραχώρηση του παλαιού σιδηροδρομικού σταθμού στους συμπολίτες μας.
Γνωρίζοντας ότι ο Δήμος μας σε προηγούμενη συνεργασία για το ίδιο θέμα δε μπόρεσε να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση για το έργο «Αποκατάσταση – Επανάχρηση κτιρίων παλαιού Σιδηροδρομικού Σταθμού Ορεστιάδας σε ερευνητικό κέντρο για την προστασία του Περιβάλλοντος και διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου», δεσμεύεται ότι σε περίπτωση παραχώρησης θα εντάξουμε το έργο σε πρόγραμμα από το Δ΄ ΚΠΣ, σε διαφορετική περίπτωση θα το χρηματοδοτήσουμε από πόρους του Δήμου».
Μετά την πυρκαγιά της 9ης Οκτωβρίου, ο Δήμαρχος Ορεστιάδας έστειλε νέα επιστολή στον ΟΣΕ, στις 15 Οκτωβρίου 2008 (αρ. πρωτ. 25747), ζητώντας την παραχώρηση του σταθμού Χειμωνίου, για να μην έχει κι αυτός την ίδια τύχη:
«Με την παρούσα επιστολή σας παρακαλούμε να εξετάσετε την παραχώρηση του παλαιού σιδηροδρομικού σταθμού Χειμωνίου του Δήμου Ορεστιάδας, μετά την ολοκλήρωση του έργου που εκτελείτε στην περιοχή για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Ο Δήμος μας ενδιαφέρεται να αξιοποιήσει και να χρησιμοποιήσει το κτίριο του σταθμού για πολιτιστικές δράσεις και τη δημιουργία περιοδικού εκθεσιακού χώρου, μετά την εσωτερική ανακαίνιση και την κατάλληλη διαμόρφωσή του».
Έπειτά από τις ανωτέρω ενέργειες του Δήμου Ορεστιάδας, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ Γεώργιος Γιαννούσης, υπογράφει δύο έγγραφα στις 10 Δεκεμβρίου 2008 (αρ. πρωτ. 1056742 και 1056905), με τα οποία ζητά τη σύμφωνη γνώμη των θυγατρικών του ΟΣΕ και απευθυνόμενος στο Δήμο Ορεστιάδας αναφέρει τα εξής:
«Πληροφορούμε ότι σύμφωνα με το Ν. 2671/98 (άρθρο 6 παρ. 1), ο ΟΣΕ δεν δύναται να παραχωρεί ιδιοκτησία του άνευ ανταλλάγματος (αντιπαροχή, ανταλλαγή, αυτοχρηματοδότηση ή με οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο τρόπο). Κατόπιν αυτού, θα πρέπει να μας γνωρίσει ο Δήμος αν είναι διατεθειμένος να προβεί στην αγορά του παλαιού σταθμού σε τιμή που θα προκύψει από εκτίμηση του Σώματος Ορκωτών Εκτιμητών, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι οι χώροι του παλαιού σταθμού αφενός μεν δεν είναι απαραίτητοι για τη σιδηροδρομική υποδομή, αφετέρου δε, δεν πρόκειται να αξιοποιηθούν κατ’ άλλο τρόπο για λογαριασμό του ΟΣΕ».
Από όλα τα ανωτέρω προκύπτει ότι όσο και να προσπαθούν κάποιοι, δεν υπάρχει περίπτωση να καλυφθούν λάθη και παραλείψεις του παρελθόντος. Όσοι φωνασκούν αντί να σιωπούν, θα ήταν προτιμότερο να συνταχθούν με την προσπάθεια της Δημοτικής Αρχής προκειμένου να διασωθεί ό,τι έχει απομείνει.
Ανακεφαλαιώνουμε:
Στα τέλη του 1998 (επί Αν. Αναγνώστου) ο ΟΣΕ ενοικιάζει τα κτίρια στο Δήμο, με ευτελές μηνιαίο μίσθωμα.
Επί Άγγ. Παπαϊωάννου γίνεται προσπάθεια να βρεθεί χρηματοδότηση για αποκατάσταση και επανάχρηση των κτιρίων. Όταν αυτό δεν επιτεύχθηκε, ο Δήμος σταμάτησε να πληρώνει τα ενοίκια.
Επί Γρ. Τζότζολα συνεχίστηκε η μη πληρωμή, με αποτέλεσμα εξώδικο, αγωγή και καταδίκη του Δήμου, χωρίς να παραστεί εκπρόσωπός του.
Επί Γρ. Τζότζολα ο Δήμος αποβάλλεται από τα κτίρια.
Επί Δ. Μουζά γίνεται προσπάθεια να αποκτήσει ο Δήμος τα κτίρια. Στην εξέλιξη της προσπάθειας και μετά από συνεχείς επαφές με τον ΟΣΕ, μαθαίνει ο Δήμαρχος όλο το ιστορικό και τις παραλείψεις που προηγήθηκαν.
Ο κύριος Δήμαρχος, θέλοντας να αποκαταστήσει τη σχέση με τον ΟΣΕ, διαβεβαιώνει ότι θα εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του Δήμου και στέλνει επίσημο έγγραφο ζητώντας την παραχώρηση ΕΝΑ ΜΗΝΑ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΠΥΡΚΑΓΙΑ. Μετά το θλιβερό γεγονός στέλνει δεύτερο έγγραφο ζητώντας την παραχώρηση του σταθμού Χειμωνίου, προκειμένου να μη συμβούν τα ίδια και εκεί.
Ο ΟΣΕ απάντησε χθές (10/12/08) ότι αν οι υπηρεσίες του διαβεβαιώσουν ότι οι συγκεκριμένοι χώροι δεν χρειάζονται για τη λειτουργία του, μπορεί να τους παραχωρήσει έναντι χρηματικού τιμήματος ή ανταλλαγής.
Μετά την παράθεση όλων των παραπάνω, γίνεται εύκολα αντιληπτό ποιος έκανε κάτι και ποιος όχι για τον παλιό σταθμό της Ορεστιάδας.
Ο κύριος Μουζάς ευχαριστεί το βουλευτή κ. Δερμεντζόπουλο για την ενέργειά του να καταθέσει αναφορά στη Βουλή και το Νομάρχη κ. Ζαμπουνίδη για την υπόσχεσή του να ασχοληθεί με το θέμα στο μέλλον.
Επειδή όμως το πρόβλημα είναι του παρόντος, ο Δήμαρχος Ορεστιάδας άμεσα επανέρχεται στο αίτημα της παραχώρησης, ακόμη και με ανταλλαγή ή χρηματική αποζημίωση εύλογου ύψους. Είναι σίγουρος ότι οι απόγονοι των Καραγατσιανών, των Αδριανουπολιτών και των άλλων προσφύγων, θα σταθούν αλληλέγγυοι σ’ αυτή την προσπάθεια. Το ίδιο αναμένει από το σύνολο των Δημοτικών Συμβούλων και των υπολοίπων δημοτών.

Απάντηση Μουζά στο Δημοτικό Σύμβουλο Άγγελο Παπαϊωάννου Δεκέμβριος 2008

Έντονη πολιτική αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει μεταξύ του Δημάρχου Ορεστιάδας, Δημήτρη Μουζά και του επικεφαλής της ελάσσονος αντιπολίτευσης και πρώην Δημάρχου, Άγγελος Παπαϊωάννου, με επίκεντρο ενδιαφέροντος τον κατεστραμμένο από πυρκαγιά ιστορικό παλαιό σιδηροδρομικό σταθμό Ορεστιάδας.
Χθες, πήραμε και δημοσιεύουμε από το γραφείο Δημάρχου, την απάντηση του κου Μουζά στο άρθρο με τίτλο Καταστροφή των ιστορικών κτιρίων του ΟΣΕ στην Ορεστιάδα του κου Αγγελου Παπαϊωάννου.
Αναλυτικά:
Με επιστολή του σε ΜΜΕ για το θέμα του παλαιού σταθμού του ΟΣΕ, ο πρώην Δήμαρχος Άγγελος Παπαϊωάννου, υποστηρίζει θέσεις και απόψεις που μόνο ως Θέατρο του Παραλόγου μπορούν να χαρακτηριστούν.
Μεταξύ άλλων αυθαίρετων συμπερασμάτων και ανοίκειων χαρακτηρισμών, πολυχρησιμοποιημένων όμως στην πρακτική του κυρίου Παπαϊωάννου και γνωστών πλέον στην κοινή γνώμη, ο πρώην Δήμαρχος υποστηρίζει τα εξής:
1) Έπρεπε ο Δήμαρχος να γνωρίζει ότι στον παλιό σταθμό σύχναζαν ναρκομανείς και λαθρομετανάστες και να ενημερώσει την Αστυνομία.
Απάντηση Δημάρχου: Αλίμονο αν στην Ορεστιάδα του 2008 η αστυνομία χρειάζεται ενημέρωση από το Δήμαρχο ή οποιονδήποτε άλλον πολίτη, για την παρουσία ναρκομανών και λαθρομεταναστών σε απόσταση 100 μέτρων από την Αστυνομική Διεύθυνση. Καλύτερα να απαντήσει στον κύριο Παπαϊωάννου η τοπική ηγεσία της ΕΛΑΣ.
2) Έπρεπε ο Δήμαρχος να τους παρακολουθεί και να τους διώχνει!
Απάντηση Δημάρχου: Μήπως έπρεπε ο Δήμαρχος να κάνει και έφιππη περιπολία; Καινοφανής απαίτηση για ευνομούμενη κοινωνία και πόλη – έδρα Αστυνομικής Διεύθυνσης.
3) Όταν ο κύριος Παπαϊωάννου έκρινε ότι τα ενοίκια στον ΟΣΕ δεν ήταν αξιοποιήσιμα, σταμάτησε να τα πληρώνει. Ορθός (!!!) έπραξε και ο κύριος Τζότζολας στη συνέχεια και δεν κατέβαλλε τα μισθώματα!
Απάντηση Δημάρχου: Πολύ ορθώς πράξατε κύριοι! Σωστά κάνατε και δεν πληρώνατε τα ενοίκια για κτίριο που ανήκε στον ΟΣΕ και είχε παραχωρηθεί στο Δήμο. Μόνο έτσι θα αναγκαζόταν ο ΟΣΕ να αποβάλλει το Δήμο από τον παλιό σταθμό, να μας πάει στα δικαστήρια, να του χρωστάμε χρήματα, να μείνει το κτίριο στο έλεος του Θεού και τελικά να καεί!
Αν δεν κάνω λάθος, αυτές τις λογικές και πρακτικές, εμείς οι Εβρίτες τις ονομάζουμε μπαταχτσήδικες και όσους τις συνηθίζουν μπαταχτσήδες.
4) Ο κύριος Παπαϊωάννου υποστηρίζει ότι οι συνταξιούχοι υπάλληλοι του Δήμου χαρίστηκαν στο Δήμαρχο και δεν κατέσχεσαν το δημαρχιακό αυτοκίνητο.
Απάντηση Δημάρχου: Το αυτοκίνητο ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ, δεν κατασχέθηκε επειδή η σημερινή δημοτική αρχή ΕΞΟΦΛΗΣΕ τους συνταξιούχους υπαλλήλους, σύμφωνα με τις εντολές και οδηγίες του Επιτρόπου.
Μήπως θυμάται ο κύριος Παπαϊωάννου ότι αυτές οι διεκδικήσεις των υπαλλήλων αφορούσαν την τετραετία τη δική του και του κυρίου Τζότζολα; Γιατί δεν πληρώθηκαν τότε που δικαιώθηκαν οι υπάλληλοι; Γιατί περιμένατε να τα πληρώσουμε κι αυτά τα χρέη σας εμείς;
Η απάντηση είναι απλή και δίνεται παραπάνω, με τον ορισμό της λέξης μπαταχτσήδες.
5) Το αποκορύφωμα είναι η τελευταία παράγραφος του κυρίου Παπαϊωάννου: Θέλω να επισημάνω, αν μπορεί άραγε να αναλογιστεί ο κύριος δήμαρχος εάν ήταν σε ισχύ το συμφωνητικό με τον ΟΣΕ, πόσο θα μας κοστολογούσε τις ζημιές που προήλθαν από την πυρκαγιά; Διότι απλά όλη η ευθύνη θα ήταν δική μας και το κόστος δικό μας… Μπορεί άραγε; Ιδού το ερώτημα!
Απάντηση Δημάρχου: Δηλαδή ο κύριος Παπαϊωάννου υποστηρίζει ότι αυτός και ο κύριος Τζότζολας, καλώς δεν πλήρωσαν τα ενοίκια, καλώς σύρθηκε ο Δήμος στα δικαστήρια, καλώς καταδικάστηκε, καλώς αποβλήθηκε από τον παλιό σταθμό που του είχε παραχωρηθεί, καλώς εξακολούθησε να χρωστάει τα ενοίκια (βλέπε παραπάνω τον ορισμό μπαταχτσής), καλώς διέκοψε κάθε σχέση και επαφή με τον ΟΣΕ, καλώς παράτησε το κτίριο στην τύχη του.
Αν δεν τα είχαν κάνει αυτά, τώρα που το κτίριο κάηκε, θα πληρώναμε περισσότερα λεφτά στον ΟΣΕ!Άρα όποιος νοικιάζει ένα σπίτι, δεν πρέπει να το πληρώνει, να του κάνουν έξωση, γιατί μπορεί να καεί το σπίτι και να πληρώσει περισσότερα στον ιδιοκτήτη! Με βάση αυτές τις πρωτοποριακές και καινοφανείς λογικές διαχείρισης και υπευθυνότητας, μπορεί κάποιος να έχει απορία γιατί ακόμα προσπαθούμε να τακτοποιήσουμε τις αμέτρητες εκκρεμότητες και χρέη του παρελθόντος; Μπορεί άραγε; Ιδού το ερώτημα!

18-12-2008
Εφ. «Η Γνώμη»

 

Ρεπορτάζ Γιάννη Τομαδάκη

10-10-2008 Εφ. «Η Γνώμη»

Με δυσκολία συγκράτησαν τα δάκρυά τους οι Καραγατσιανοί. Οι απόγονοι των ανθρώπων που έχτισαν την Ορεστιάδα. Οι ιστορίες που άκουγαν από γονείς και παππούδες συνδέονταν με ένα κτήριο που πλέον δεν υπάρχει. Συνδέονταν με τον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό της περιοχής που έγινε στάχτη σε ελάχιστα λεπτά. Ο παλιός σιδηροδρομικός σταθμός πλέον δεν υπάρχει, όχι λόγω της φωτιάς, αλλά εξαιτίας της εγκατάλειψης.

Ήταν αναξιοποίητος. Μέσα του, έβρισκαν ζεστασιά όσοι περνούσαν λαθραία τα σύνορα με την Τουρκία. Τα βράδια έβαζαν φωτιά για να στεγνώσουν τα ρούχα τους. Μία από αυτές τις φωτιές, σύμφωνα με όλες τις μέχρι τώρα ενδείξεις έμελλε να φέρει την καταστροφή. Ο σταθμός κάηκε σε ελάχιστα λεπτά. Οι πυροσβέστες, παρά τις φιλότιμες προσπάθειές τους δεν κατάφεραν να περισώσουν το ξύλινο κτήριο που φιλοξενούσε την ιστορία της πόλης.

Ήταν 8.10 χθες το πρωί. Το κέντρο της πυροσβεστικής δέχεται κλήση από υπαλλήλους του Ο.Σ.Ε. που εργάζονταν στην περιοχή, για καπνούς στο κτήριο του παλιού σταθμού. Σε ελάχιστα λεπτά φτάνουν δύο οχήματα, με τους πυροσβέστες να αντικρίζουν τις φλόγες να καίνε τη σκεπή. Αμέσως το νέο δυσάρεστο νέο διαδίδεται αστραπιαία στην πόλη. Κάτοικοι φτάνουν στην περιοχή. Οι παλιότεροι δακρύζουν. Ήταν η ιστορία μας, αναφέρει η κ. Νόρα Βλάχου Μοσχοφίδου, αντιπρόεδρος του συλλόγου απογόνων Αδριανουπολιτών – Καραγατσιανών.

 

Οι Καραγατσιανοί που χρόνια ολόκληρα έβλεπαν το σύμβολο της πόλης εγκαταλελειμμένο πλέον θα το βλέπουν και καμένο. Οι ευθύνες είναι πολλές και φυσικά δεν βαραίνουν τους μετανάστες, που έμπαιναν απλά σε ένα καταφύγιο. Βαραίνουν όλους όσοι δεν έσκυψαν τόσα χρόνια πάνω στο θέμα της αξιοποίησης του κτηρίου, που δεν είναι όπως προγράψαμε ένα απλό κτήριο. Είναι η ιστορία της πόλης.

Το κτήριο επισκέφτηκε και ο Δήμαρχος Ορεστιάδας κ. Δημήτρης Μουζάς, ο οποίος εξέφρασε τη λύπη του. Ο κ. Μουζάς τόνισε ότι και οι προηγούμενες Δημοτικές Αρχές κατέβαλαν προσπάθειες για να αξιοποιηθεί ο σταθμός, κάτι όμως που δεν έγινε λόγω της άρνησης παραχώρησης από τον Ο.Σ.Ε.

Ο σταθμός έπαψε εδώ και χρόνια να λειτουργεί καθώς η Ορεστιάδα έχει πλέον έναν ολοκαίνουργιο, λίγα μέτρα πιο δίπλα. Η πόλη όμως πλέον δεν έχει σημάδια του χρόνου, χάνοντας ακόμα μία ευκαιρία. Χάνοντας μία ελπίδα που δεν θα σβήσει, όσο κάτοικοί της ακόμα γνωρίζουν ότι η πόλη δημιουργήθηκε πάνω σε χωράφια με μόνο όπλο τη θέληση των πρώτων κατοίκων.

Ο Σταθμός (ότι έχει μείνει) το 2011